Een tijd je motor niet gebruikt? Zo maak je hem weer rijklaar!

Een prachtig weekeinde voor de boeg? Maar heb je je motor een tijdje niet gebruikt? Hier leggen we precies uit wat je moet doen om hem weer rijklaar te maken.

Heb je je motor langere tijd niet gebruikt? Dan word je geadviseerd om je motor opnieuw 'rijklaar' te maken. Wanneer je motor een tijd heeft stilgestaan kunnen er problemen ontstaan. Hieronder staat precies wat je zeker moet controleren voor je de weg op gaat.

1. De accu van je motor

Heb je je motor niet gebruikt gedurende een langere periode? Dan kan het zijn dat je accu is leeggelopen. Opladen kan, maar lukt niet altijd. Als de accu al lang zonder spanning heeft gestaan en ook na even opladen geen teken van leven meer geeft, dan moet je een nieuwe kopen. Als de verlichting van de motor nog wel brandt, maar de startmotor krijgt de boel niet op gang, dan zal opladen nog wel lukken. Dan heeft de accu na enkele uren weer voldoende spanning om de motor aan de praat te krijgen. Een druppellader bij lange stilstand is te adviseren.

2. Motorbanden

Tijdens het opladen van de accu heb je mooi de tijd om een reeks inspecties te doen. Eerst de banden. Meestal is de spanning te laag als de motor lang heeft stilgestaan. Breng ze op de juiste spanning. De vuistregel is vóór 2,5 bar en achter 2,7, maar raadpleeg altijd het onderhoudsboekje van je motor. Controleer ook het loopvlak op beschadigingen en check de profieldiepte. 1 millimeter is het wettelijke minimum voor motorfietsbanden, maar bij minder dan 2 millimeter is een nieuwe band aan te raden. Een versleten en afgeplat middendeel van het loopvlak rijdt gewoon niet prettig. De motor stuurt er zwaar door.

Ook Marjolein heeft al jaren niet meer motor gereden, maar ‘het blijft altijd kriebelen’. Lees hier haar verhaal.

3. Remmen, controleer je remmen uitvoering als je motor langere tijd niet gebruikt is!

3. Remmen, controleer je remmen uitvoering als je motor langere tijd niet gebruikt is!

Heeft je motor stilgestaan, controleer de remmen dan uitvoerig. Om te beginnen of er voldoende remvloeistof in de reservoirs zit en welke kleur het heeft. Te donker betekent dat de remvloeistof oud is, het moet helder van kleur zijn. Bedien de remhendel en de voetrem om te kijken of er remdruk is. Zijn de wielen met de hand soepel rond te draaien terwijl de motor op de middenstandaard staat? Is er weerstand merkbaar en wordt die zelfs erger als je even kort de remmen hebt bediend? Dan blijven de remzuigers in de remklauwen ‘hangen’. Een handige zelfsleutelaar kan het oplossen. Ben je dat niet, laat het dan aan de motorspecialist over. Remmen moeten gewoon goed werken.

4. Olie

Wanneer je je motor een tijd lang niet gebruikt hebt, is het belangrijk om voordat je op pad gaat, de olie te peilen! Zo nodig bijvullen, maar als de olie al lang in de motor zit, dan is verversen verstandig. Controleer tegelijk of er geen lekkage is. Olie peilen doe je met een rechtstaande motor, op een vlakke ondergrond en met een koude motor. In het instructieboekje lees je meer over de instructies voor het correct peilen.

5. Motor stilgestaan? Dan is je benzine waarschijnlijk verouderd!

Als de benzine al meer dan een halfjaar in de tank zit, dan kan de motor daardoor heel slecht lopen en misschien wil hij zelfs niet starten. Zeker oudere motorfietsen met carburateurs weigeren dan dienst. Het helpt soms om de vlotterkamer af te tappen en weer te laten vollopen met verse benzine. Bij motoren met brandstofinjectie gaat dat niet. De tank volledig leeg maken en vullen met nieuwe benzine is dan het devies, mogelijk met toevoeging van een cure reiniger. Vaak start de motor dan meteen!

6. Ketting

6. Ketting

De ketting moet soepel zijn en niet te slap hangen. Wanneer je je motor een tijd niet gebruikt hebt, dan doe je er verstandig aan om de ketting te controleren. Is er meer dan twee centimeter beweging mogelijk in het midden tussen voor- en achtertandwiel, dan is het tijd om hem bij te stellen. Spray ook voor het rijden wat vet op de ketting. Niet overdadig, want je wil niet dat er druppels op de achterband slingeren als je gaat rijden. Als je ketting warm is kan je de ketting goed insprayen, want dan trekt de olie beter in de ketting en blijft het langer zitten. Controleer ook gelijk de tandwielen op slijtage.

Persoonlijk verhaal: Ronald stapte na 19 jaar opnieuw op de motor. ‘Nu is het mijn beurt’.

7. Voorvork

Heeft je motor stilgestaan? Dan kan de voorvork minder goed werken. Veer in door de voorrem ingeknepen te houden en kijk of er geen oliesporen achterblijven op de vorkpoten. Is dat wel het geval, dan kunnen de rubberen keerringen versleten of lek zijn. Laat ze zo snel mogelijk vervangen. De verchroomde binnenbuizen van de voorvork mogen ook geen sporen van roest vertonen. De roestpitjes beschadigen de keerringen.

8. Verlichting

Wanneer je een tijd lang niet gereden hebt, dan wil je misschien zo snel mogelijk weg rijden... Check wel altijd je verlichting. Een verlichtingscheck met het contact aan is het advies wanneer je je motor voor langere tijd niet gebruikt hebt. Doen de lampen het, staan ze niet te hoog of te laag? Ook de richtingaanwijzers, grootlicht en het remlicht? Vergeet niet te controleren of dat ook werkt als je het voetpedaal bedient.

9. Starten!

Het uur van de waarheid breekt nu aan. Wordt het lekker rijden of toch niet? Of eerst naar de motorspecialist om wat reparaties te laten uitvoeren> Slaat de motor toch niet aan terwijl de startmotor vlot ronddraait, stop dan met doorstarten. Heb je een motor met carburateurs, tap ze dan nog een keer af. Bij injectiemotoren kan het helpen om de benzineslang los te halen en benzine uit het aanvoercircuit te laten lopen. Maak ze weer vast en probeer opnieuw te starten. Meestal lukt het dan wel en kun je op pad.

Al een tijdje niet gereden? Bekijk eerst deze tips van onze experts, voordat je weer de weg op gaat.

Terug