Motor controleren
Een van de belangrijkste dingen is natuurlijk je motor controleren. Misschien heeft je motor 5 jaar stil gestaan, maar ook na alleen het winterseizoen kan een controle geen kwaad. Is die na al die jaren stilstand nog helemaal in orde?
Bandenspanning motor
Kijk bijvoorbeeld eens naar de bandenspanning. Controleer de banden eerst eens goed op droogtescheurtjes. Als die er zijn, kan je de banden het beste vervangen. Daarbij maakt het niet uit hoe oud de banden ondertussen zijn. Als er echt grote droogtescheurtjes in de band zitten, dan is vervangen zelfs een must en kan je er voor de veiligheid beter helemaal niet op rijden. Controleer ook of de band in andere opzichten niet beschadigd is. Let bijvoorbeeld op spijkers, schroeven en ander scherpe rotzooi dat mogelijk is blijven steken in het rubber. Ook sneden of vervormingen zijn niet wenselijk. Niet iedere beschadiging is even erg, laat bij twijfel een expert naar de band kijken.
Vergeet ook de profieldiepte niet. Wettelijk moet een motorfiets minimaal 1 mm profiel hebben, maar het is aan te raden om daar 2 mm voor aan te houden. Controleer tot slot de bandenspanning. Gemiddeld moet de voorband een spanning hebben van 2,5 bar en de achterband een spanning van 2,9 bar. Welke specifieke waarden voor jouw motorfiets gelden, is te vinden in het instructieboekje.
Remmen controleren
Ook de remmen onderwerp je aan een controle. Zijn de schijven mooi schoon? Zo niet, reinig ze dan, bij voorkeur met speciaal daarvoor bedoelde remreiniger. Als de schijven schoon zijn, kijk dan of ze goed egaal zijn afgesleten en ook in andere opzichten nog intact zijn. Verder kijk je ook naar de dikte van de remblokken en naar de remvloeistof. Luchtbelletjes in de remleiding zijn niet per se een probleem, een te laag vloeistofniveau wel. Dat duidt vaak op een lekkage in het systeem.
Motoraccu opladen?
Alle enigszins moderne motorfietsen hebben in principe een onderhoudsvrije accu. Kijk voor de zekerheid wel even of de accupolen mooi schoon en dus niet geoxideerd zijn. Wil je de motor starten na lange stilstand? Dan kan de spanning inmiddels te laag zijn om te starten. In dat geval moet je de motoraccu opladen.
Oliepeil motorfiets controleren
Het controleren van de olie hoort er ook bij. Een motor starten na jaren stilstand kan het beste nadat je het oliepeil hebt gecontroleerd. Vuile olie is immers minder erg voor een motor dan te weinig of geen olie. Beter nog is eerst het vervangen van de olie voor het starten. Dit is zeker raadzaam, wanneer je een motor start nadat deze één seizoen heeft stilgestaan.
Controleer het oliepeil bij een koude motor en als de motorfiets rechtop staat. Gebruik dus een bok of laat iemand anders de motorfiets vasthouden. Is het peil in orde en de olie mooi goudgeel? Dan is alles in orde. Controleer ook het peil van de koelvloeistof en maak indien nodig de radiator schoon.
Ketting motor schoonmaken
De controle zit er bijna op. Werp ook nog even een blik op de ketting. Is die ook mooi schoon? Afhankelijk van het type motor moet je ook de kettingspanning controleren. Tot slot kijk je naar de schokdempers (werken ze nog goed en lekken ze niet?) en kijk of alle verlichting nog goed werkt.
Motorkleding nog up-to-date?
Mooi, je motorfiets is nu klaar voor het nieuwe motorseizoen, maar jijzelf ook? Wees extra alert de eerste paar ritten en neem de tijd om er weer in te komen. Vergeet ook je motorkleding niet. In Nederland is qua persoonlijke bescherming alleen het dragen van een helm verplicht. Bij warm weer is het verleidelijk om in spijkerbroek en T-shirt te gaan rijden, maar verstandig is het niet. Hoe leuk motorrijden ook is, feit blijft dat je ontzettend kwetsbaar bent. Zelfs bij een val op lage snelheid kan je je al lelijk verwonden. Gelukkig bestaat er genoeg beschermende motorkleding die ook nog luchtig en ademend is.
Strengere regels?
Hoewel het dragen van wel of geen beschermende kleding voorlopig een vrije keuze blijft, werkt de EU wel aan strengere eisen voor de beschermende kleding. Zo weet je (straks) zeker dat als je voor beschermende kleding kiest, die ook echt goed beschermt. Een broek met beschermende delen is namelijk nog niet meteen officieel beschermende motorkleding. Daarvoor moet de kleding aan allerlei strenge eisen voldoen. De zogenaamde CE-markering, die momenteel gehanteerd wordt, geeft aan hoe beschermend een kledingstuk is. In categorieën van A t/m AAA, waarbij A minimale bescherming biedt en AAA voor uitstekende bescherming bij een eventuele val- of glijpartij. Je vindt de markering terug in het label van het kledingstuk. Motorkleding dat geen CE-markering heeft kan beschouwd worden als niet-beschermend. Uiteindelijk wil de EU naar een situatie waarin geen enkele motorrijder meer onbeschermd op de motor zit.