TIP 1: Soepel door de file
Op een motorfiets heb je nauwelijks last van files. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar feit is wel dat je met een motorfiets tussen het andere verkeer door kunt rijden. Het tijdsverlies blijft daardoor beperkt. Rijd wel met gepaste snelheid. En blijf scherp op onverwachte situaties. Hoe lager je snelheid, hoe meer reactietijd je hebt.
TIP 2: Zorg dat je gezien wordt
Een beschermende veiligheidskooi zoals bij een auto ontbreekt. Het is daarom belangrijk dat je je realiseert dat je op een motorfiets veel kwetsbaarder bent. Zorg er daarom voor dat je gezien wordt.
TIP 3: Houd rekening met omstanders
Ken je de uitdrukking ‘geniet met mate’? Dat is ook van toepassing voor het rijden op een motor. Ga daarom respectvol om met de mensen om je heen. Niet iedereen kan het geluid van 10.000 toeren per minuut waarderen. Genieten mag, maar doe dit alleen op locaties waar je niemand tot last bent. Of verminder even het tempo als er veel fietsers of voetgangers aanwezig zijn. Wil je meer over dit onderwerp weten kijk dan op: www.teluidisuit.nl.
TIP 4: Bezuinig niet op motorkleding
Je hoopt er niet op, maar het kan wel gebeuren een valpartij. In die gevallen maakt goede CE-gecertificeerde motorkleding het verschil. Bezuinig daarom niet op motorkleding. Benieuwd hoe je kan controleren of jouw motorkleding CE is gecertificeerd? Kijk op de deze pagina.
TIP 5: Rijd defensief
Met een motorfiets is het belangrijk om defensief te rijden. Deze ‘verdedigende rijstijl’ kan helpen ongelukken te voorkomen. Blijf dus weg uit dode hoeken van vrachtwagens of bussen en schat verkeerssituaties vooraf goed in. Remt het verkeer plotseling, controleer dan altijd of het verkeer achter je ook remt. Houd ruimte vrij om te kunnen ‘ontsnappen’ aan spannende situaties.
TIP 6: Pas je snelheid aan
Hard rijden is niet stoer. Knoop dat goed in de oren. Een motorrijder die goed kan anticiperen en zijn tempo op de juiste momenten aanpast aan de verkeerssituatie, verdient veel meer lof. Deze motorrijders kunnen ook op meer waardering van omstanders rekenen.
TIP 7: De grenzen opzoeken …
De grens opzoeken met een motorfiets kan een gevaarlijk spelletje zijn. Alleen de echte pro’s weten precies wanneer ze op 99 procent rijden. Wie even 101 procent aantikt, kan in een gevaarlijke situatie terechtkomen. Bouw daarom altijd wat marge in je rijstijl in. Met andere woorden: rijd altijd iets onder je maximum. Het opzoeken van de grens kan resulteren in een nare valpartij. Een goede motorrijder is een verstandige motorrijder.
TIP 8: Bescherm je gehoor
Het wordt vaak vergeten, maar het is ook belangrijk om je gehoor goed te beschermen tegen windgeruis en andere omgevingsgeluiden. Ook al is het maar een kort ritje: doe oordoppen in. Wie zijn gehoor niet goed beschermt, kan later gehoorproblemen krijgen. Wat zeg je? Gehoorproblemen!
TIP 9: De uitdaging van rotondes
Je leert het al tijdens je motorlessen: als motorrijder is het belangrijk om te blijven rollen zodat je geen voeten aan de grond hoeft te zetten. Goed anticiperen is daardoor van cruciaal belang. Ook rotondes nemen motorrijders graag rijdend. Kijk dus goed of het andere verkeer ook daadwerkelijk afslaat als de richtingaanwijzer is ingeschakeld. Bouw wat marge in zodat je de tijd hebt om goed te reageren. Het laatste wat je wilt is een noodrem uitvoeren als je schuin in de bocht hangt.
TIP 10: Onderhoud
Goed onderhoud is heel belangrijk. Een technisch gezonde motorfiets is aanzienlijk veiliger. Belangrijke aspecten zijn goed functionerende remmen, voldoende olie in het blok, een goed ingevette ketting en nog veel belangrijker: banden met voldoende profiel en de juiste bandenspanning. Realiseer je dat de twee wielen de enige twee contactpunten zijn met het wegdek.