De motorfiets is een voorbeeld van individuele mobiliteit. Hoewel je op de meeste motoren natuurlijk ook met twee personen kunt zitten, rijden de meeste motorrijders solo op hun machine. De motor is wat je noemt een veelzijdige mobiliteitsoplossing. Dat wil zeggen dat hij je van huis naar werk brengt en weer terug, maar dat de tweewieler ook voor de fun uitkomst kan bieden. Want motorrijden is in de eerste plaats ook ongelofelijk leuk. Daar gaan we later in dit artikel dieper op in.
Betere verkeersdoorstroming
We behandelen eerst even de belangrijkste eigenschappen van het bezitten van een motorfiets. De motor is namelijk bijzonder interessant als oplossing voor het fileprobleem. Want in geval van een file is het mogelijk om – met gepaste snelheid – tussen het overige verkeer door te rijden. Doe dat wel op een verantwoorde manier en houd rekening met overige weggebruikers. Het rijden tussen andere voertuigen door scheelt een hoop tijd. Je bent dus eerder op de plaats van bestemming en hoeft niet onnodig te wachten op oponthoud in het verkeer. Daarnaast heeft een motorfiets nog een handig voordeel: ze zijn lekker compact en nemen dus niet al te veel ruimte in op de weg. Hoe meer motoren op de weg, hoe minder auto’s dus. Het gevolg: minder drukte op de weg en een veel betere verkeersdoorstroming.
Financiële voordelen en laag brandstofverbruik
Met een motorfiets profiteer je ook van diverse financiële voordelen. Motorrijden duur? Dat valt dus alles mee. Je bent in de eerste plaats minder euro’s kwijt aan wegenbelasting, want voor alle motorfietsen geldt een standaardtarief voor de wegenbelasting (mrb). Je moet denken aan ongeveer 30 euro per kwartaal. Dat is te overzien toch? Dan er is er nog een bijzonder prettig voordeel: een laag brandstofverbruik. Een motor verbruikt aanzienlijk minder brandstof dan een auto. Met een normale rijstijl is tussen de 20 en 25 kilometer op 1 liter benzine prima haalbaar. De lichtere motorfietsen zijn zelfs nog zuiniger. Dit is uiteraard wel afhankelijk van jouw rijstijl. Maar zuinig motorrijden is dus goed mogelijk. Ook met een beperkte brandstoftankinhoud kun je daardoor eenvoudig grotere afstanden afleggen. Wat betreft het verzekeren van je motorfiets: de kosten hiervoor verschillen nogal per verzekeraar en zijn voor een belangrijk deel afhankelijk van het type verzekering dat je kiest: WA, WA+ of all-risk. Daarnaast zijn ook andere factoren van toepassing bij het samenstellen van een motorverzekering, zoals de specificaties van de motor, de leeftijd van de bestuurder en het aantal schadevrije jaren. Het is daarom verstandig om motorverzekeringen te vergelijken. Zo vind je een verzekering die bij je past.
Zakelijk motorrijden
Zakelijke voordelen zijn er ook. Want wist je bijvoorbeeld dat een motor van de zaak erg aantrekkelijk kan zijn voor de portemonnee? Het maakt niet uit of je (zelfstandig) ondernemer bent of een medewerker van een grote onderneming: diverse kosten rondom zakelijk motorrijden zijn aftrekbaar voor de winstbelasting van het bedrijf. Voor een motor van de zaak is ook bijtelling van toepassing. Hiervoor geldt in tegenstelling tot bij auto’s geen standaard bijtellingspercentage. Het bijhouden van een kilometerregistratie is ook niet nodig. Je legt heel simpel het aantal kilometers dat je rijdt en een kilometerprijs vast. Met een leasemotor is die rekensom eenvoudig te bepalen op basis van de vaste leaseprijs. Wie zijn zakelijke motorfiets privé gebruikt, moet wellicht wat meer rekenen. Maar elke rit de kilometers registreren hoeft dus niet. Als het voor de belastingdienst gaat om een aannemelijk aantal, zit je goed.
Comfortabele zit
Over goed zitten gesproken: een motorfiets is in het algemeen bijzonder comfortabel vervoer. Ook drempels zijn geen probleem. Uiteraard bestaan er verschillende vormen van motorfietsen. Je hebt zogeheten supersports, choppers of echte toerbuffels en naked bikes. De laatste twee categorieën zijn verreweg het populairst in Nederland. De reden is logisch: ze zijn het meest vergevingsgezind, veelzijdig en bieden een comfortabele zit. Je zit namelijk wat meer rechtop. Dat is voor de rug beter en je houdt het langer uit. Als je langere afstanden rijdt, is het aan te raden om te kiezen voor een tourmachine. Die zijn vaak uitgerust met een windscherm waardoor je beter beschermd bent tegen wind en regen. Het wisselvallige weer in Nederland zal voor veel mensen een reden zijn om de motor te laten staan. Maar toch hoeft regen geen enkel probleem te zijn. Met degelijke motorkleding dringt er geen druppel water binnen.
Bagage motor meenemen
En hoe zit het met bagage? Ook dat kun je natuurlijk meenemen op een motor, maar logischerwijs wel wat minder ten opzichte van een auto. Voor woon-werkverkeer zal dat geen probleem zijn. Want dan heb je niet zo veel spullen nodig. Ga je langere reizen maken, dan zijn bagagekoffers een absolute aanrader. Die zijn voor de meeste motorfietsen leverbaar. Uiteraard bestaan er ook zaken als zadeltassen, tanktassen en topkoffers. En sommige motoren beschikken zelfs over een kleine bagageruimte, maar die zijn zeldzaam.
Verschillende categorieën van een motorfiets
Het is ook goed om te weten dat we de motorfiets opschalen in drie categorieën. Dat zijn A1, A2 en A. Tijd voor wat uitleg.
- Categorie A1: voor motorfietsen met een motorinhoud tot 125 cc en een motorvermogen van maximaal 11 kW.
- Categorie A2: voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35 kW.
- Categorie A: voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen.
Het type rijbewijs dat je kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor waar je op rijdt, je leeftijd én je ervaring.
Leeftijd (vanaf) | Motorrijbewijs |
18 jaar | A1 |
20 jaar | A2 |
21 jaar (aanbevolen) | A (met Code 80) |
24 jaar | A |
Toekomstige ontwikkelingen
Kort door de bocht is een motorfiets dus stukken voordeliger dan een auto en je bent sneller op de plaats van bestemming. Bovendien is motorrijden ongelofelijk leuk. Het gevoel van vrijheid is ongeëvenaard. De wereld van motorfietsen is verder volop in ontwikkeling. De nieuwste technieken maken motoren nog zuiniger. Ook met het oog op de toekomst gaan er een hoop zaken veranderen. Wellicht dat waterstof een rol van betekenis gaat spelen in de toekomst van de motorfiets. Daar wordt nu volop onderzoek naar gedaan. Bovendien is het verder elektrificeren van motorfietsen behoorlijk in ontwikkeling. De keuze is simpelweg reuze. Voor elke type motorrijder is er wel een geschikt model te vinden. Wil je langere afstanden rijden op een motor, kies dan voor een comfortabele toermachine. Ga je voor sportiviteit? Dan is een naked of supersport wellicht de juiste keuze voor jou. Maar er bestaan ook motoren die de ‘gulden middenweg’ bewandelen. Een ding is zeker: de motor is een ontzettend leuke en vooral veelzijdige mobiliteitsoplossing.