Wanneer is motorkleding goedgekeurd?

Motorkleding beschermt je tegen weer en wind, voorkomt pijnlijke schaafwonden bij een val en vermindert de kans op botbreuken. Alle motorkleding moet sinds 2018 volgens Europese richtlijnen worden getest en voorzien van een CE-goedkeuring. Je krijgt gek genoeg geen bekeuring als je met korte broek, teenslippers en blote handen op de motorfiets zit. Alleen het dragen van een helm met CE-keurmerk is verplicht.

Eigen verantwoording

Nederland is soepel als het gaat om kledingvoorschriften voor motorrijders. Je mag met korte broek en T-shirt op pad. Luchtige kleding is verleidelijk als het kwik boven de dertig graden Celsius aanwijst, maar of dat slim is? Een schuivertje is snel gemaakt en dan glij je met je onbedekte huid over bloedheet asfalt. Je moet er niet aandenken en dus zie je de meeste motorrijders toch met een volledig pak onderweg, ook als het zwetend warm is.

Regelgeving in buitenland

Het komt in ons land aan op eigen verantwoordelijkheid. Hoe anders is het in sommige landen. In België ga je geheid op de bon met een korte broek op de motor. Een lange broek, een jas met lange mouwen, schoenen met enkelprotectie en handschoenen zijn daar verplicht. In Frankrijk moet je zelfs CE-goedgekeurde motorkleding dragen inclusief 15% reflecterend oppervlak.

Europese richtlijn

Hoe zit het met de keuring van motorkleding? Per 21 april 2018 dient alle motorkleding die gemaakt is om bescherming te bieden, getest te worden als Personal Protective Equipment (PPE). Het staat in de Europese Richtlijn (EU) 2016/425. Dus alle voor motorrijden ontworpen kleding moet dus goedgekeurd zijn en dat zie je aan de binnenzijde aan een CE-label. Dat bewijst dat de kleding is getest en goedgekeurd. CE staat voor Conformité Européenne, wat vertaald uit het Frans ‘Europese conformiteit’ betekent.

Keuring van motorkleding

Het CE-label geeft aan dat de kleding voldoet aan de minimale eisen voor gebruik op de motorfiets. Dat geldt ook voor de helm. Die wordt van drie meter hoogte losgelaten en valt dan op een aambeeld. De helm mag niet breken of scheuren. Helmen van de grotere merken ondergaan veel zwaardere beproevingen. De fabrikanten hanteren hogere veiligheidsnormen. Bezuinig vooral niet op je motorhelm en koop hem bij een erkende motorzaak.

Schuren en protectie

Wat voor motorhelmen geldt, geldt ook voor motorkleding die je in motorzaken ziet hangen. De bescherming overtreft Europese richtlijnen. De jassen en broeken zijn gemaakt van stof of leer dat bij een glijpartij over het asfalt niet kapotscheurt. De ingebouwde protectoren kunnen stevige klappen opvangen. De laarzen en handschoenen hebben protectie over verdikkingen op kritische plekken, zoals bij de enkelgewrichten en de vingerknokkels.

Lezen van CE-label

Op het CE-label in motorkleding staat veel informatie. Je kunt hier aflezen of het pak, de jas of de broek voor toeren of sportief rijden zijn bedoeld. Welke categorie protectoren erin zitten. Wat het beschermingsniveau is en welke impacttesten zijn uitgevoerd. Categorie en protectietype wordt aangegeven met letters.

S= Schouder
E= Elleboog
H= Heupen
K= Knieën en been boven de schenen
K+L= Knieën tot midden van scheenbeen

Nog meer inspiratie ...

Ken jij alle regels voor motorrijden in de file?

Weet jij precies hoe je als motorrijder in een file tussen auto’s door moet rijden? Ontdek hier de ...

Heb jij nog een veilige motorhelm? Zo kom je erachter!

Hoe fraai je helm na jaren nog oogt… check vóórdat je de weg op gaat, of je nog ...

Gehoorbescherming op de motor is cruciaal

Op de motor loop je al in 7 minuten gehoorbeschadiging op. Lees hier over gehoorbescherming op de motor, ...