Bescherming van gezicht
Het vizier is een essentieel onderdeel van je motorhelm. Het is vooral bedoeld om het gezicht te beschermen tegen wind, insecten, opvliegende steentjes, ander vuil en natuurlijk tegen invloeden van het weer. De meeste helmvizieren zijn gemaakt van krasbestendig polycarbonaat en zijn neutraal qua kleur en 100% lichtdoorlatend.
Pinlock-vizier
De meeste vizieren van goede motorhelmmerken zijn uitgerust met pinlock. De pinlock is de meest effectieve manier om een beslagen vizier tegen te gaan. Het pinlock-vizier is bedacht door de Brit Derek Arnold. Hij bedacht een systeem dat moest voorkomen dat een vizier aan de binnenkant van de helm besloeg. Zijn idee groeide uit tot het pinlocksysteem dat we vandaag allemaal kennen. Het idee is vrij simpel, net als de werking ervan. Maar dat geldt altijd voor de beste uitvindingen.
Dubbelglas
De pinlocklens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, afgewerkt met een siliconen randje. De lens wordt met twee pinnetjes aan de zijkant van het vizier vastgemaakt. Door de siliconen rand is de lens luchtdicht afgesloten, alleen zit er tussen de pinlock-lens en het vizier nog wel een dun laagje lucht. In dit kleine luchtkamertje kan geen condensvorming ontstaan, omdat het temperatuurverschil tussen de binnen- en buitenkant van het vizier op deze manier klein wordt gehouden. Zelfs bij koude en vochtige dagen is er geen condensvorming. Best handig dus, dat pinlock. Het principe is vergelijkbaar met dubbelglas.
De kracht van wat zeep
Bij gekleurde vizieren is een pinlock-aansluiting vaak niet mogelijk. Een handige tip om te voorkomen dat het vizier aan de binnenkant beslaat, is om hem in te smeren met zeep en daarna met water af te spoelen. Ruikt niet alleen lekker, maar voorkomt ook condensvorming.
Kleuren in overvloed
Het aanbod in vizierkleuren is gigantisch. Knaloranje, alle kleuren van de regenboog, blauw met een chrome-afwerking, alles kan. Ze geven je motoroutfit nog meer allure. Je kunt je helm hiermee dus personaliseren en hinderlijke reflecties van zonlicht beperken. Handig overdag, maar in de nacht of in een donkere tunnel niet, dan heb je juist minder zicht. Duurdere helmen hebben een opklapbaar getint vizier in de helmschaal. Dat is handig. Als je dan een tunnel inrijdt klap je het donkere binnenvizier omhoog met een schuifje aan de buitenkant van de helm. Nog een tip: bij slechte weersomstandigheden kan een speciale gele nachtbril helpen. Die biedt bij duisternis en mist beter zicht.