Pas je motorgeluid aan, aan de omgeving en voorkom geluidsoverlast

Geluid is subjectief. Wat voor de één onderdeel is van de beleving, ervaart de ander als nagels over een krijtbord. Hoe dan ook, het aantal klachten over (al dan niet excessief) motorgeluid lijkt met het jaar toe te nemen. Is dat omdat motorfietsen daadwerkelijk meer geluid produceren of ligt de irritatiegrens bij andere weggebruikers en aanwonenden lager? Belangrijk is het wat motorrijders kunnen doen om iedereen te vriend te houden.

Een te luide motor veroorzaakt geluidsoverlast, soms door illegale modificaties, onnodig toeren maken of door te hard rijden. Bewoners in aantrekkelijke gebieden voor motorrijders zijn dat zat. Het leidde er zelfs toe dat sommige wegen of gebieden verboden zijn voor motorrijders. Niet leuk voor iedereen die zijn tweewieler gebruikt voor woon-werkverkeer of voor wie graag recreatief rijdt.

Gevolgen voor de motorbranche

Het is een selecte groep motorrijders die met te hard rijden of te luide uitlaten een negatief beeld creëert van motorrijders in het algemeen. Niet iedere motorrijder ziet een dijkweggetje als circuit, terwijl wandelaars, fietsers of buurtbewoners die indruk wel krijgen. De minderheid verpest het voor de rest. Een onwenselijke situatie.

Tips om motor geluid te verminderen

Niemand zit er op te wachten dat een fijne rijdersweg wordt afgesloten, boze blikken of directe acties tegen motorrijders. Het begint met bewust rijden, maar wat kun je als motorrijder zelf doen om bewuster om te gaan met je omgeving? De meest makkelijkste actie om uit te voeren is natuurlijk het aanpassen van de rijstijl: op tijd opschakelen, zodat het toerental van de motor laag wordt gehouden. Daarnaast kan je medemotorrijders wijzen op hun gedrag als dat storend is voor de omgeving. Mocht jouw motorfiets modificaties hebben aan de uitlaat, overweeg dan toch eens een geluidsmeting. Fraai geluid hoeft niet altijd heel hard te klinken. Je kunt zelfs een uitlaat overwegen die minder geluid produceert. Wanneer je in de markt bent voor een nieuwe motorfiets, is een elektrische variant het overwegen waard

Motorgeluid

Het is een hot topic in Nederland: geluidsoverlast veroorzaakt door motorrijders. Maar wat is ‘te veel’ geluid? De overheid stelt dat in de basis geluidsoverlast door een motorvoertuig niet mag. Je mag dus niet méér geluid produceren dan nodig is om het voertuig te kunnen rijden. Daar wringt de schoen, want dat geeft ruimte voor eigen interpretatie.

Geluidsmeting motorfietsen

Om die reden heeft de overheid specifiekere eisen gesteld aan het maximale geluid – gemeten in decibellen (dB(A)) – dat een motor mag maken. Het exacte geluidsniveau is te vinden in de boekjes van de motor en bij het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) op de motorfiets zelf. Europese wetgeving bepaalt dat nieuwe motoren niet meer geluid mogen maken dan 77 dB(A) wanneer de motor rijdt, dus bij de zogenaamde dynamische meting. Bij deze test rijdt de motor in twee richtingen tussen twee op 15 meter afstand van elkaar geplaatste microfoons door, onder strikt vastgelegde condities (snelheid, versnelling, etc).

Dynamische en statische geluidsmeting

Bij nieuwe motoren wordt echter ook een statische meting uitgevoerd met de microfoon op 50 cm van de uitlaatopening. Dan hebben omgevingsgeluiden geen invloed op de controle van het geluid van motoren. Hier gelden wel andere geluidsnormen. Het maximale geluid van een stilstaande motorfiets wordt bepaald door de grootte van de cilinderinhoud van de motor. Een relatief klein motorblok van 80 cc mag maximaal 91 dB(A) produceren terwijl een motor met een inhoud van 1000 cc of meer tot wel 106 dB(A) mag produceren. Ook van de statische meting is het exacte geluidsniveau te vinden in de boekjes van de motor en bij het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) op de motorfiets.

Vervangende uitlaat of toch niet?

Het kan zijn dat je het geluid uit de uitlaat, die de fabrikant heeft gemonteerd om aan de geluidseisen te voldoen, niet mooi genoeg vindt. Je overweegt een mooier klinkende vervangingsuitlaat. In zekere zin is dat ook toegestaan, mits die aan de geluidsnorm voldoet die past bij de motor. Goedgekeurde vervangingsdempers voldoen aan die norm. Het eruit halen van de zogenaamde DB-killer, die het geluid dempt, is echter niet toegestaan en kan je een boete opleveren plus de verplichting om de motorfiets opnieuw met de juiste uitlaat te laten herkeuren bij de RDW. Een te luide uitlaat is niet alleen voor jezelf vervelend, ook de omgeving kan hinder ondervinden van de extra geluidsproductie.


Om wegafsluitingen te helpen voorkomen heeft de Motorrijdersactiegroep (MAG) de campagne Te luid geluid is uit geïnitieerd. Wil je er meer over deze campagne weten, ga dan naar https://teluidgeluidisuit.nl/.

Nog meer inspiratie ...

Motorrijden in de regen? Natuurlijk!

Jij laat je toch niet tegenhouden door een klein beetje regen? Ontdek waarom je niet moet stoppen met ...

Ken jij alle regels voor motorrijden in de file?

Weet jij precies hoe je als motorrijder in een file tussen auto’s door moet rijden? Ontdek hier de ...

Zoek je nieuwe motorkleding? Check hier de laatste motorpak innovaties

De ontwikkelingen van motorkleding hebben niet stilgestaan. Bekijk de laatste motorpak innovaties en scoor dat nieuwe motorpak! ...