Welke brandstof heeft mijn motor nodig, E5 of E10?

Om verwarring over de keuze van de benzinesoort internationaal weg te nemen is in Europa een uniforme code ingevoerd die sinds 1 oktober 2019 op de pomp vermeld wordt. E5 zie je bij benzine die je wellicht nog kent als Superplus (Euro 98) en E10 bij een soort die voorheen Eurosuper (Euro 95) heette. Wel zo helder, toch? Toch niet helemaal, want oudere motoren zijn niet allemaal geschikt voor E10. Of beter gezegd voor het hogere percentage van 10% bijgemengde ethanol. Die kan voor storingen zorgen.

Ethanol, wat is het en wat doet het?

Ethanol is eigenlijk een natuurlijke grondstof, een biobrandstof. In Mexico is pure ethanol al jaren op de markt voor verbrandingsmotoren. Het is in feite een alcoholsoort die in Midden-Amerika wordt gemaakt van suikerriet. Door de plantaardige herkomst draagt ethanol bij aan verlaging van de CO2-uitstoot. Daarom wordt sinds enige jaren een percentage ethanol toegevoegd aan benzine in Europa. Componenten van het brandstofsysteem, zoals rubberen leidingen en carburators, van oudere motorfietsen kunnen slecht tegen ethanol. Zeker op de langere termijn zijn storingen te verwachten. Daarnaast trekt ethanol water aan. Het is hygroscopisch, zoals dat mooi heet. Als je motor lang stilstaat, kan dat zorgen voor verstopping van de brandstoftoevoer als gevolg van bacterievorming en aanslag die ontstaat door het water.

Check of je motor geschikt is voor E10 benzine

Het is dus goed om te weten of je motorfiets geschikt is voor E10-benzine. Daar kom je achter door contact op te nemen met de motorzaak of de fabrikant. Je kunt dat ook zelf nagaan via e10check.nl. In feite zijn de meeste motoren, ook veel van 15 tot 20 jaar oud, nog prima te rijden met E10. Dan hoef je geen problemen te verwachten. Wel als je de motor in de winter stalt en niet gebruikt. Dan is het beter om de tank te vullen met E5. Het lagere percentage van maximaal 5% ethanol leidt minder snel tot bacterievorming en verstopping. Het zijn ook benzinesoorten met een hoger octaangetal, waardoor de motor sowieso na langere stilstand wat makkelijker zal starten.

Nog meer inspiratie ...

Redenen om weer op de motor te stappen

Motorrijden is een genot. Je bent een met de elementen, een met je machine en je voelt je ...

Waar kan ik een voortgezette motoropleiding volgen?

Een opfriscursus als je al een tijd niet meer met de motor hebt gereden? Dat is niet eens ...

De motor veiligheid blijft toenemen. Motorrijden is veiliger dan ooit

Slimme hulpmiddelen, betere banden en andere innovaties. De motor veiligheid van nu, is in niets te vergelijken met ...