Heb jij nog een veilige motorhelm? Zo kom je erachter!

Hoe fraai je helm na jaren nog oogt... check vóórdat je de weg op gaat, of je nog een veilige motorhelm hebt! Een veilige motorhelm maakt het verschil!

De keuze is reuze

Rood, blauw, geel, groen, met striping of fraaie graphics, met of zonder zonnevizier, een integraalhelm met een vast kinstuk, een systeemhelm met een opklapbaar kinstuk of toch een jethelm (‘open-face’)? Wat motorhelmen betreft, is de keuze reuze. De veiligste keuze is de integraalhelm, want die heeft de hoogste stijfheid. Toch is een motorhelm altijd een persoonlijke keuze. Het is vaak een verlengstuk van je motor en outfit, een designobject. En daar ben je ook best zuinig op. Toch komt er ooit een moment dat je een nieuwe motorhelm nodig hebt, je wilt immers wel met een veilige motorhelm de weg op. Maar wanneer is de ‘houdbaarheid’ van een motorhelm verstreken?

De basisregel voor een veilige motorhelm

De basisregel voor een veilige motorhelm

In de basis geldt de volgende regel: een motorhelm gaat maximaal zeven jaar mee, maar bij intensief gebruik is dat nog korter. Hoe vaker je hem gebruikt, des te eerder je de helm moet vervangen. De productiedatum van een helm is eenvoudig te achterhalen. Vaak staat die in de fabrieksdocumentatie die je bij aankoop van de helm krijgt. De productiedatum is ook altijd te vinden aan de binnenkant van de schaal, onder het polystyreen (piepschuim). Is je helm ouder dan zeven jaar, dan is vervangen verstandig.

Heb je al een tijdje niet gereden? Check deze tips om je motor weer rijklaar te maken!

Het gaat om de binnenkant

Het gaat om de binnenkant

In de praktijk blijkt dat de meeste motorrijders met een te grote of versleten helm rijden. Aan de buitenkant kan de helm perfect ogen, maar het gaat vooral om de binnenkant, net als bij mensen. Op een gegeven moment verliest de dempende binnenschaal – gemaakt van polystyreen (piepschuim) – zijn veerkracht doordat de luchtkamertjes geleidelijk verdwijnen. Het gevolg: je helm zit steeds ruimer doordat het binnenschuim krimpt. Als je zo’n te ruime helm nog gebruikt, dan gaat ie tijdens het rijden schommelen en draaien op je hoofd. Onveilig, want hoe meer luchtkamertjes er nog intact zijn in het polystyreen, hoe beter de demping van de helm is en hoe langer de helm nog mee kan. Een veilige motorhelm redt levens!

Graadmeter voor een veilige motorhelm

Graadmeter voor een veilige motorhelm

De beste graadmeter of een helm nog wel ‘goed’ is, is vooral je gevoel en zicht. Zit je helm te los en kun je zien dat het binnenschuim zijn kracht heeft verloren, dan kun je de helm maar beter vervangen. Een goede binnenschaal is van levensbelang, omdat die de klap op je hoofd moet opvangen en verzachten. Juist de binnenschaal heeft dus een beperkte houdbaarheid.

Zorg dat niet alleen je helm veilig is, maar ook dat je motorpak je goed beschermd. Lees hier waar je op moet letten.

Polycarbonaat en composiet

Polycarbonaat en composiet

Ook de harde buitenschaal kan zijn kracht verliezen. Die buitenschaal kan gemaakt zijn van polycarbonaat (vaak de minder dure helmen) en van composiet (glasvezel, carbonfiber ofwel koolstofvezel, en aramidevezel ofwel kevlar). Polycarbonaat wordt harder onder invloed van zonlicht. Het materiaal wordt dan bros. Composiet is lichter en veroudert minder snel. Als je een helm dus niet draagt, betekent dat niet dat die langer meegaat. Ook de buitenschaal raakt ‘op leeftijd’.

Helm gevallen?

Is de helm een keer stevig gevallen? Dan kun je hem beter vervangen. Het kan namelijk zijn dat het interne deel van de helm beschadigd is. Gebruik je de helm alsnog en je ga je een keer onderuit, dan biedt de helm niet de maximale bescherming die je van een onaangetaste helm mag verwachten.

Onze experts hebben nog meer tips voor je, check het hier!

Terug