Motorbanden, waar moet ik rekening mee houden?

Smalle strookjes rubber van ongeveer 2 centimeter breed moeten vermogens tot meer dan 200 pk kunnen verwerken. Zonder dat de motorbanden slippen of glijden. Het blijft een feit dat de banden van een motor een veel kleiner contactoppervlak hebben met het asfalt dan die van een auto. Het is eigenlijk heel knap dat de fabrikanten van deze banden de pk-wedloop kunnen bijbenen door nieuwe rubbersamenstellingen, nieuwe constructies, uitgekiende loopvlakken en een bandenprofiel dat zowel op droog als nat asfalt verrassend veel grip biedt.

Constructie van motorband

Een motorband is wezenlijk anders opgebouwd dan een autoband. Dat begint al met de vorm. De motor moet soepel omgegooid kunnen worden van bocht na bocht. De ronding maakt dat mogelijk. Verder is het loopvlak gemaakt van verschillende soorten rubber. Het midden is van een hardere samenstelling omdat je op de motorfiets de meeste kilometers rechtuit maakt. De band rolt het meest op het middendeel en dat moet daardoor minder hard slijten en de rolweerstand moet ook lager zijn voor een gunstig brandstofverbruik. De zijkanten hebben een zachtere rubbersoort die beter plakken aan het asfalt. Dat wil je omdat je de zijkanten gebruikt in bochten en dan wil je grip.

Voor en achter verschillende maten

Motorfietsen hebben voor en achter verschillende wielen en bandenmaten. Dat zie je heel goed bij de zogenaamde all-road- of adventure-modellen, zoals de BMW R 1250 GS of Yamaha Ténéré. Het voorwiel is groter met een smallere band, het achterwiel kleiner met een bredere band. Bij supersportmotoren is de omtrek van de banden in inches voor en achter vaak wel gelijk, maar ook dan zie je een substantieel bredere band achter. Dat heeft te maken met sturen en grip. Een brede band stuurt zwaar, dus is die voor smaller. Een brede band biedt wel meer grip en dus zie je die logischerwijs achter om de velg liggen. Op elke band staat of die bestemd is als voorband of als achterband. Ook de draairichting wordt met een pijl aangegeven. Een juiste montage is belangrijk zodat de groeven in het loopvlak regenwater makkelijk kunnen afvoeren. Voor het geval je het bent vergeten: met een nieuwe motorband moet je de eerste kilometers kalm aandoen, omdat de grip nog niet optimaal is. Hou voor de veiligheid 500 km inrijden aan.

Voorgeschreven door motorfietsfabrikant

Let er ook op dat motorfietsfabrikanten een bepaald merk banden adviseren. Omdat dat merk is gebruikt om de rij- en stuureigenschappen van een bepaald model optimaal te krijgen. De bandenkeuze speelde een rol bij de ontwikkeling van de motorfiets. Het is ook heel belangrijk om de door de motorfietsfabrikant voorgeschreven bandenspanning aan te houden. Is die niet juist, dan kan de band op de bewuste motor sneller slijten, minder goed sturen of zelfs een loopvlak krijgen met oneffenheden: het zaagtandeffect.

Prijzen

Een motorband is prijzig. Ze zijn minimaal 50% duurder dan een autoband, ook als het gaat om basisbanden. De bedragen lopen fiks op als hogere eisen worden gesteld aan een motorband. Vooral voor supersportmotoren met vermogens rond de 200 pk zijn banden met specifieke rubbersamenstellingen en loopvlakken nodig. Ze moeten ook bestand zijn tegen zeer hoge snelheden, al zijn die theoretisch gezien de snelheidslimieten in Nederland. Maar wellicht kom je in Duitsland op de Autobahn en dan is het een veilig idee dat de band een hoge snelheid aankan.

Levensduur

Rubber heeft niet het eeuwige leven. Hoe ouder een band, hoe harder het rubberen loopvlak zal aanvoelen. Een band die net uit de fabriek komt, biedt de best mogelijke grip. Zeker een jaar lang zal hij die eigenschappen behouden, maar daarna neemt de kwaliteit van het rubber geleidelijk af. Soms zie je kortingen op banden. Vaak gaat het om banden die al enige tijd in het schap liggen. Je kunt de productiedatum zelf checken. Zoek op de zijkant van de band naar de DOT-code. Die bestaat uit vier cijfers. De eerste twee geven de week van productie aan en de laatste twee het jaar van productie. Dus als er staat 2320, dan is de band gemaakt in week 23 van 2020.

Band en motortype

Natuurlijk kun je vertrouwen op het advies van je motorzaak bij de keuze van banden. Dat is misschien ook het beste wat je kunt doen. Hier is kennis over banden en ook over actuele ontwikkelingen in bandentechnologie. Wel kun je zelf bijdragen aan een goede keuze door te vertellen hoe je rijdt. Ben je sportief ingesteld en ga je graag plat door de bocht dan heb je een band nodig met weinig profielgroeven en zachter rubber op het loopvlak. Voor toeren en lagere snelheden kun je het beste kiezen voor meer profielgroeven (beter op nat wegdek) en een hardere compound in het midden van het loopvlak. Dan gaat de band langer mee. Voor classic motoren en cruisers zijn er banden verkrijgbaar met meer souplesse. Dat rijdt wat comfortabeler. Het karkas is niet al te stijf. Het profiel is klassiek gevormd. Dat past bij de motor en zorgt ook voor goede grip en afvoer van water als je in de regen rijdt.

Nog meer inspiratie ...

Motor lang stilgestaan? 10 tips om weer de weg op te gaan

Stilstand is achteruitgang. Dat geldt voor je motorfiets, maar misschien ook wel voor jou als motorrijder. Natuurlijk sta ...

Waar kan ik een voortgezette motoropleiding volgen?

Een opfriscursus als je al een tijd niet meer met de motor hebt gereden? Dat is niet eens ...

10 tips om veilig de weg op te gaan met een motor

Op de motor stappen betekent genieten. Maar het is ook belangrijk om te genieten op een veilige manier. ...