Welke verschillende motoren zijn er?

Wegwijs in alle motortypes

Gefeliciteerd, je hebt je motorrijbewijs gehaald! Nu kun je een motorfiets uitzoeken. Maar welke verschillende motoren zijn er? En wat voor type motor past bij jou? We helpen je op weg!

Diverse benamingen

Nakeds, hyper nakeds, toermachines, adventure-motorfietsen, supersports, de superlatieven vliegen je om de oren in motorland. Wat is nu wat precies? Wat kun je per motorfiets verwachten? En hoe weet je of je wel op de motor van je dromen mag rijden? Tijd voor antwoorden.

A1, A2 of volwaardig A?

A1, A2 of volwaardig A?

De motorfietsfabrikant geeft bij elk model al aan of de machine geschikt is voor het A1-, A2- of volwaardig A-rijbewijs. Met een A1-rijbewijs mag je een motorfiets van maximaal 125 cc rijden met maximaal 11 kW aan vermogen. Met een A2-rijbewijs mag je rijden op een motorfiets met een maximaal vermogen van 35 kW. Met een volwaardig A-rijbewijs mag je alles rijden. Er is geen restrictie op cilinderinhoud en vermogen.

Nakeds

Laten we beginnen met het populairste segment in Nederland: de naked. Met een naked motorfiets bedoelen we een toegankelijke machine waarbij de techniek open en bloot te zien is voor iedereen. Een naked kenmerkt zich door een laag gewicht, een wat rechtere zitpositie, een zeer toegankelijk weggedrag en sportieve prestaties. Die combinatie maakt nakeds ontzettend populair in Nederland. Ze zijn bovendien heel betaalbaar, zowel gebruikt als nieuw.

Het aanbod is reuze, je hebt zelfs al een naked met 400 of 500 cc, denk even aan de Kawasaki Z400, KTM 390 Duke, Honda CB500F of Yamaha MT-03. Uiteraard zijn er ook zwaardere machines met 600 cc of meer. Populaire modellen zijn de Honda CB650R, Kawasaki Z650 of Z900, Yamaha MT-07 en MT-09, Triumph Trident 660 en Aprilia Tuono 660, Ducati Monster, KTM 890 Duke.

Hyper nakeds

Feitelijk gezien heeft vrijwel elke motorfietsfabrikant wel een naked in zijn gamma. Er bestaan ook bloedsnelle nakeds met veel vermogen. Die noemen we vaak hyper nakeds. De Kawasaki Z H2, BMW S 1000 R, Triumph Speed Triple 1200 RS en Ducati Streetfighter V4 zijn een aantal voorbeelden. Dit zijn overigens wel machines voor de wat meer ervaren rijders.

Adventure en Tour

Adventure en Tour

Geef je de voorkeur aan een toermachine en wat meer comfort? Dan kom je automatisch uit bij de Adventure- en Tour-segmenten. Deze motorfietsen hebben vaak een hogere zitpositie, een kuip met grotere voorruit, een comfortabel zadel en de mogelijkheid om koffers mee te nemen. In dit segment is de BMW R 1250 RT al jaren ontzettend populair, maar ook de meer Adventure-achtige R 1250 GS wordt gezien als de ultieme toermotor. Verder zijn er de Kawasaki Versys 1000, Suzuki V-Strom 1050, Yamaha Tracer 9, Honda Adventure Sports, Ducati Multistrada V4 en Triumph Tiger 1200. De ultieme toermotor is de Honda GL1800 Gold Wing.

We noemen nu overigens wel de wat zwaardere modellen. Er zijn ook lichtere toermachines. De Suzuki V-Strom 650, Moto Guzzi V85 TT, Kawasaki Versys 650, Yamaha Tracer 7, Triumph Tiger 900, KTM 890 Adventure en BMW F 850 GS zijn hierbij enkele voorbeelden.

Sport-tour

Er is nog een alternatief in de Adventure- en Tour-klasse. We noemen dan de sport-tourers. Dit zijn bijzondere machines, want ze combineren de sportieve eigenschappen van een naked met de comfortabele kenmerken van een toermotor. Voorbeelden zijn de BMW R 1250 RS, Yamaha FJR 1300 en Kawasaki Ninja 1000SX.

Supersports

Geef je de voorkeur aan een zeer sportievere zithouding waarbij je meer op je polsen leunt? Een machine die het concept van een MotoGP-machine benadert? Dan kom je uit bij de supersports: sportief gelijnde motorfietsen met gesloten kuipwerk. Ook hierin veel aanbod. Het begint met de lichtere machines, zoals de KTM RC 390, Yamaha R3, Honda CBR500R en Kawasaki Ninja 400. Wat volgt zijn de middelzware supersports. Denk hierbij aan modellen als de Aprilia RS660, Kawasaki Ninja 650 en Ducati Panigale V2. Uiteraard kan het nog sneller, maar dan kom je wel in extremer vaarwater terecht. De volgende machines hebben extreem veel vermogen en bieden topprestaties: Suzuki GSXR1300R Hayabusa, BMW S 1000 RR, Yamaha R1, Ducati Panigale V4 of Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja H2R. Zo is er voor ieder wat wils.

Modern Classics

Ach, die goede oude tijd. Soms verlang je terug naar de machines van vroeger. Sierlijk gelijnd, simpel qua opzet. Gewoon puur. Heb jij even geluk, want die machines kun je nog steeds nieuw kopen. We noemen dat een Modern Classic. Ook hierin bestaat veel aanbod. Om wat voorbeelden te noemen: de Kawasaki W800 of Z900RS, de Moto Guzzi V7 of V9, de modellen van Royal Enfield, de Triumph Bonneville-varianten, de Ducati Scrambler, BMW R nineT of Yamaha XSR700.

Chopper

Liever een lekker relaxte zithouding op een motor met een lage zitpositie en een hoger stuur? Dan kom je uit bij de zogeheten choppers. Zoals je die ziet bij Harley-Davidson of Indian. Ook BMW is sinds kort actief in dit segment met de R 18. Yamaha heeft bovendien de SCR950, Honda een CMX500 Rebel of CMX1100 Rebel en Kawasaki heeft een Vulcan S. Welke is jouw favoriet?

Elektrisch rijden kan ook

Hoeft een motorfiets van jou niet per se te brullen? Dan kun je kiezen voor een volledig elektrische machine. Het aanbod van deze stekkermodellen groeit en groeit. Bekende merken zijn ZERO, Johammer en Energica. Maar ook de wat grotere spelers doen mee. Harley-Davidson heeft bijvoorbeeld de Livewire in de showroom staan. Merken als Yamaha, Kawasaki, Triumph en Honda werken aan de ontwikkeling van elektrische motorfietsen.

Terug