Wel eens gedacht aan een elektrische motor?

Weinig onderhoud en geen geluid

Nederland is in Europa na Frankrijk het land met de meeste elektrisch aangedreven motorfietsen. In 2018 ging het in ons land om een marktaandeel van 1,4 procent op een totale verkoop van iets meer dan 13.000 motorfietsen. Dat klinkt misschien niet veel, maar in 2013 was het aandeel nog maar 0,3 procent.

De eerste elektrische motorfietsen gingen in ons land in 2013 in de verkoop. De motorfietsen waren wel duurder dan exemplaren met een verbrandingsmotor, maar dankzij investeringsaftrekregelingen Mia en Vamil konden bedrijven destijds al voor iets meer dan vier mille een elektrische motor inzetten. Samen met de paar euro aan stroom per keer laden en het geringe onderhoud is elektrisch rijden ook gewoonweg aantrekkelijk.

Grotere keuze elektrische motorfietsen

Grotere keuze elektrische motorfietsen

Inmiddels is de keuze aan elektrische motorfietsen veel groter. Veel merken hebben zich op deze markt gestort. Bij de nieuwkomers zijn beslist zeer aantrekkelijk ogende machines. Modellen waarvan je op het eerste oog niet verwacht dat ze van een elektromotor zijn voorzien. Met hun prestaties en rijgedrag doen de elektrische motorfietsen niet onder voor superbikes met benzinemotor. Maar de batterij is na goed honderd kilometer wel leeg en opladen kost nog altijd meer tijd dan tanken. Bij snelladen, dat is in veel gevallen mogelijk, sta je tussen de 20 en 30 minuten aan de laadpaal, afhankelijk van de grootte van de batterij.

Stil en snel!

Het geluid? Fluisterstil zijn ze! Je hoort hooguit een licht zoemend geluid. Ze klinken niet als een benzinemotor. Gezien de groeiende belangstelling voor elektrische motorfietsen is er in elk geval een categorie motorrijders die geen probleem heeft met het andere geluid. Een elektrische motorfiets rijdt namelijk heel fijn. En dankzij het hoge koppel trekken ze zeer vlot op. Met de krachtigste zit je bijvoorbeeld binnen 3 seconden op de 100 km/uur. Bij de meeste modellen is schakelen niet nodig.

Check hier op welke motorfietsen je mag rijden met een rijbewijs A1.

Afremmen is winnen!

Afremmen is winnen!

Afremmen op de motor is een bijzondere ervaring. De vertraging is sterker dan bij menige benzinemotorfiets, doordat de elektromotor fungeert als een krachtige dynamo om de batterij weer wat bij te laden. Bij veel optrekken en weer afremmen heb je dan ook de grootst mogelijke actieradius. Bij een continu hogere snelheid op de snelweg is de actieradius het minst.

Onderhoud? Vergeet het maar

Onderhoud aan een elektrische motorfiets is nauwelijks nodig. Er zijn geen kleppen die moeten worden gesteld. Olie verversen is ook niet nodig en er is ook geen koelvloeistof. De remmen slijten door het afremmen op de motor minder snel. Wisselen van bougies is niet nodig. Een brandstofsysteem is er niet, dus ook dat scheelt inspectietijd. En vervangen van olie- en luchtfilters kun je ook wegstrepen.

Hoe werkt een elektromotor?

Hoe werkt een elektromotor?

De elektromotoren slijten nagenoeg niet. Alle elektrische motorfietsen zijn voorzien van een borstelloze elektromotor. Dat betekent dat er geen koolborstels tegen een rotor drukken en dus slijten. In plaats daarvan zetten wisselende magnetische velden de rotor van de elektromotor in beweging. Magneten en rotor raken elkaar niet. De enige wrijving treedt op bij de lagers, maar die zijn net als die in verbrandingsmotoren ontwikkeld om honderdduizenden kilometers mee te gaan. Periodiek onderhoud zoals bij benzinemotorfietsen is dus niet nodig. Zelfs de aandrijving is onderhoudsarm, doordat een versnellingsbak ontbreekt en de elektromotor het achterwiel aandrijft met een getande riem die tienduizenden kilometers meegaat.

Actieradius nu al meer dan 350 km

De actieradius van de nieuwe elektrische motorfietsen is flink. Met de nieuwste modellen kun je tot 350 km in de stad afleggen of 180 km op de snelweg. De exacte laadconditie en het realtime energieverbruik tijdens het rijden is bij elektrische motorfietsen af te lezen op digitale displays.

Hoe lang gaat de batterij mee?

De afgelopen paar jaar is de levensduur van de batterijen toegenomen. Het zijn lithium-ion-accu’s met een geavanceerd managementsysteem. Ook goede koeling van de batterijcellen draagt daaraan bij.

Prima voor dagelijks gebruik en woon-werkverkeer

Bij de keuze voor een motor die het best bij je past, is het belangrijk te weten hoeveel je meestal op een dag rijdt. Een elektrisch aangedreven motor is met name interessant voor kortere ritten in de stad en voor woon-werkverkeer. Voor het maken van lange toertochten het op vakantie gaan is de actieradius niet voldoende. Tenzij je de laadtijd wil benutten om uitgebreid te pauzeren en wat te eten.

Wat voor motor past bij jou? Laat je inspireren door de verhalen van deze motorrijders.

Terug