Hoe vind ik een geschikte motor?

Naked bike, Scrambler, Enduro, Cafe Racer, Superbike, Tour, Custom of Roadster; de diversiteit aan motortypen is de afgelopen vijf jaar enorm toegenomen. Wat zijn de kenmerken en waarin verschillen ze van elkaar?

De eerste vraag is eigenlijk: wat voor soort motor zou je willen hebben? Eentje waarmee je de blits kan maken of die geschikt is voor lange trips en vakanties? Of wil je hem dagelijks gebruiken om er mee naar het werk te rijden en soepel tussen de file door te rijden? Dan is grote en vooral brede toermotor of een Custom bike misschien niet zo’n heel slimme keuze.

Hieronder een overzicht van de soorten hoofdtype motoren en waar ze geschikt voor zijn.

Naked bike of Roadster

Naked bike of Roadster

Twee namen voor een type motor zonder kuip of hoogstens een heel klein ruitje voor een minimalistische cockpit. Je zit vrij rechtop en de wielbasis is kort. Kortom, compacte machines die niet al te gewichtig zijn en heel wendbaar.

Geschikt voor stad: sterstersterster
Filerijden: stersterstersterster
Toertochten: sterster
Snelweg: ster
Sportief rijden: stersterster
Blitsfactor: stersterster

Tour

Dit zijn motoren met een flinke kuip die je beschermt tegen weer en wind en vaak standaard is voorzien van koffers. Het zijn over het algemeen wat zwaardere motoren, maar door de rechte zitpositie heb je toch genoeg controle. De meeste toermotoren zijn tamelijk breed en dat is niet handig in de file.

Geschikt voor stad: sterster
Filerijden: stersterster
Toertochten: stersterstersterster
Snelweg: sterstersterster
Sportief rijden: sterster
Blitsfactor: sterster

Custom bike (vroeger ook wel chopper)

Ook geschikt voor toeren, maar dan vooral bij gematigde snelheid over tweebaanswegen. De echte Custom heeft geen ruit. Je zit laag en het stuur is hoog. Op de snelweg is de wind op het lijf snel spelbreker. Voor liefhebbers van dit type is een Harley-Davidson de droom.

Geschikt voor stad: sterstersterster
Filerijden: stersterster
Toertochten: sterstersterster
Snelweg: sterster
Sportief rijden: ster
Blitsfactor: stersterstersterster

Supersport

In motorjargon is dit een ‘buikschuiver’, omdat je heel sportief voorover zit en bijna met je torso op de tank ligt. Het zijn zeer krachtige motoren met een laag gewicht en een ranke bouw. De verhouding pk/kg zit in de buurt van 1 : 1. Voor ervaren rijders!

Geschikt voor stad: sterster
Filerijden: stersterster
Toertochten: ster
Snelweg: sterstersterster
Sportief rijden: stersterstersterster
Blitsfactor: stersterster

Sport Touring

Sport Touring

Een mix van een pure sportmotor en toermotor. Je zit iets meer voorover en toch weer niet zo ver als bij een supersporter. De zitpositie is kortom niet zo extreem, waardoor rijden bij lage snelheid een te grote aanslag op de polsen wordt. En Sport Touring machines zijn over het algemeen leverbaar met koffers.

Geschikt voor stad: stersterster
Filerijden: sterstersterster
Toertochten: stersterster
Snelweg: stersterstersterster
Sportief rijden: stersterster
Blitsfactor: sterster

Scrambler

De Scrambler stamt uit de jaren zestig van de vorige eeuw. Motorrijders verbouwden toen hun motor om ermee te kunnen crossen. De uitlaat ging omhoog, er kwamen noppenbanden onder en overbodige zaken, zoals richtingaanwijzers, werden eraf gehaald. Veel merken hebben de Scrambler herontdekt.

Geschikt voor stad: stersterstersterster
Filerijden: sterstersterster
Toertochten: sterster
Snelweg: ster
Sportief rijden: stersterster
Blitsfactor: stersterstersterster

Cafe Racer

De Cafe Racer is een uitgeklede motor met een sportieve zithouding. Een klassiek genre met een laag stuur en hooggeplaatste voetsteunen. De buddyseat biedt alleen plek voor de rijder. Door het ontbreken van windbescherming is het afzien bij een stevig tempo. De ware Cafe Racer heeft spiegels aan de stuuruiteinden, waardoor hij (te) breed is voor filerijden.

Geschikt voor stad: stersterster
Filerijden: sterster
Toertochten: ster
Snelweg: sterster
Sportief rijden: sterstersterster
Blitsfactor: stersterstersterster

Adventure of Enduro

Op dit moment een van de meest populaire genres, een allrounder en allroader pur sang. Je zit rechtop en de zitpositie is hoog en dat is prima voor controle maar minder voor mensen met korte benen. Een windscherm is vaak standaard. Lange veerwegen zorgen voor flink wat comfort en met koffers erop kun je lange vakantietrips maken, eventueel ook offroad.

Geschikt voor stad: sterstersterster
Filerijden: stersterster
Toertochten: sterstersterster
Snelweg: sterstersterster
Sportief rijden: stersterster
Blitsfactor: stersterster

Lees ook: waarom motorrijden steeds veiliger wordt.

Terug