DE LEUKSTE 125 CC MOTORFIETSEN VOOR RIJBEWIJS A1

Feest voor 18-jarigen, maar ook als je ouder bent

Je bent 18 jaar en je hebt het A1-rijbewijs op zak. Dan mag je op een 125 cc met maximaal 11 kW (15 pk), maar wat is er te koop? Meer dan je verwacht en ze zijn nog leuk ook. Bovendien zijn ze superzuinig. Reken op een verbruik van rond de 1 op 40 of zelfs nog minder.

Een motorfiets van 125 cc is super wendbaar en licht. Ideaal in de stad, maar door het lage gewicht zijn de prestaties voldoende om ook op buitenwegen en de snelweg prima in het verkeer mee te komen. Dat maakt deze compacte machines ook interessant als alternatief voor eenieder die een gemakkelijk te rijden en te parkeren motor zoekt. Voor mensen die door de helmplicht bij snorfietsen een pittiger tweewieler wel zien zitten. Want als je dan toch een helm op moet, dan ook maar wat flitsender rijden, toch?

Hoe zit het met dat rijbewijs?

Hoe zit het met dat rijbewijs?

Voor auto’s bestaat er slechts één rijbewijs: rijbewijs B, eventueel met een aanvulling van een aanhangwagen (B+E). Voor motoren is dat een ander verhaal. Er zijn maar liefst drie verschillende motorrijbewijzen: het A1, A2 en A-rijbewijs.

Met een A1-rijbewijs mag je een motorfiets rijden met maximaal 125 cc motorinhoud en maximaal 11 kW aan vermogen. De minimumleeftijd voor een rijles en het theorie-examen voor een lichte motor (A1) is 17 jaar. Voor het praktijkexamen moet je 18 jaar zijn. Het rijbewijs A2 (tot 35 kW) kun je halen op je 20ste en het A-rijbewijs kun je halen vanaf je 21ste, mits je wel A2 hebt. Anders moet je wachten met examen doen tot je minimaal 24 jaar bent.

125 cc: minder inhoud = meer genieten

Terug naar de 125 cc. De laatste jaren zijn er flink wat leuke exemplaren op de markt gekomen. Allemaal met eencilinder en heel zuinig. We hebben de leukste op een rij gezet.

Aprilia RS125

De RS 125 is licht en heeft een zeer dynamisch karakter. De 125 cc eencilinder heeft als enige in dit rijtje dubbele bovenliggende nokkenassen. Hij heeft een slanke kuip, een aluminium frame en componenten die de geest van de RSV4 superbike weerspiegelen.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: n.o
  • Verbuik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: n.o

Honda CBR125R Neo Sports Café

Honda noemt deze opstapmotor een broertje van de grote CB1000R. Hij heeft dezelfde looks dankzij zijn metalen radiatorbescherming, nauw aansluitende carterbescherming en het gitzwarte motorblok. Bij het nieuwe buizenframe en de upside-down voorvork met dikke 41 mm vorkbuizen horen ook nog een LCD instrumentarium en heldere LED verlichting voor de koplamp, achterlicht en de richtingaanwijzers.

  • Motorvermogen: 9,8 kW (13 pk)
  • Koppel: 10 Nm
  • Verbruik gemiddeld: 1 op 48,4
  • Gewicht: 126 kg rijklaar

Kawasaki Ninja 125 en Z125 naked

De Ninja 125 is helemaal nieuw. Een 125 cc met het uiterlijk van een supersportmotor, dat is afgeleid van de Ninja H2. Ook heeft deze kleine kloon hetzelfde Trellis-frame van stalen buizen. Kortom een erg volwassen ogende motorfiets, waarmee je als A1-rijbewijshouder goed voor de dag komt. De naked versie Z125 heeft hetzelfde blok en dezelfde techniek, maar dan zonder kuip.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 11,7 Nm
  • Verbruik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: 148 kg rijklaar (Z125: 146 kg rijklaar)
Honda CBR125R Neo Sports Café

KTM RC125

KTM komt met de nieuwe RC 125. Een sportief ogende met hoogstaande techniek, zoals WP-vering, digitaal display en Brembo-remmen met ABS.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 12 Nm
  • Verbruik gemiddeld: 1 op 41,3
  • Gewicht: 144 kg rijklaar

Suzuki GSX-S125A

De Suzuki GSX-S125A is een flitsende motorfiets met een actieve zitpositie, een lekkere, vlotte uitstraling en goede prestaties. Suzuki noemt het een streetfighter, dat ontstaat door de onderkuip, de scherp gevormde radiatorkappen en het agressief ogende LED-koplampen. Sterke punten van de GSX-S125 ABS zijn de comfortabele actieve zitpositie en de hoogwaardige uitrusting, met onder meer een multifunctioneel LCD-display en het Suzuki Easy Start-systeem.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 11,5 Nm
  • Verbruik gemiddeld: niet opgegeven
  • Gewicht: 133 kg rijklaar

Yamaha YZF-R125

Door de vorm van de kuip inclusief MotoGP-cockpit lijkt de YZF-R125 als twee druppels water op de R1. Deze 125 cc is bovendien een technische parel, met zaken als LED-koplampen en het nieuwe Variable Valve Actuation (VVA) systeem, waardoor de eencilinder meer trekkracht levert bij lage toerentallen.

  • Motorvermogen: 11 kW (15 pk)
  • Koppel: 12,4 Nm
  • Verbruik gemiddeld: 1 op 46,9
  • Gewicht: 142 kg rijklaar

Als je een eerste motor koopt is het belangrijk dat hij goed bij jou en jouw rijstijl past. Doe daarom onze kieswijzer.

Terug