Hey kilometervreter, is jouw motorhelm nog veilig?

Zo kom je erachter!

Een motorhelm is een persoonlijke keuze. Het is vaak een verlengstuk van je motor en je outfit, een designobject. Daar ben je natuurlijk best zuinig op. Toch moet je de helm – hoe fraai die na jaren gebruik nog oogt – een keer vervangen. Hoe weet je of jouw helm nog wel veilig is?

Effect van veroudering

Effect van veroudering

Een motorhelm – ongeacht het type - heeft geen ‘houdbaarheidsdatum’, maar het eeuwige leven heeft een motorhelm beslist ook niet. Weet één ding: een helm komt pas op de markt als die voldoet aan strikte regels. Onder meer de buitenschaal en het schokdempende materiaal aan de binnenkant moeten aan strenge eisen voldoen. Doorstaat een motorhelm alle tests, dan is ie approved – goedgekeurd voor verkoop. Toch worden helmen niet op het effect van veroudering getest. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker – jij dus – om te bepalen wanneer zijn helm vervangen moet worden, want controle door overheidsinstanties is er niet. Maar wanneer moet je een helm precies vervangen?

Effect van veroudering

7 jaar

Een motorhelm gaat bij normaal gebruik maximaal zeven jaar mee. Bij intensief gebruik is dat veel korter. Eigenlijk is het simpel: hoe vaker je de helm gebruikt, hoe eerder je hem moet vervangen. De productiedatum van een helm staat vermeld in de fabrieksdocumentatie die je bij aankoop krijgt, maar ook aan de binnenkant van de schaal, onder het polystyreen (piepschuim).

Het gaat vooral om de binnenkant

Het gaat vooral om de binnenkant

Een goede binnenschaal is van levensbelang, omdat die een eventuele klap op je hoofd moet opvangen en verzachten. De schuimlaag zorgt er ook voor dat je helm stevig rond je hoofd sluit. Die schuimlaag zit vol met luchtkamertjes en heeft een bepaalde veerkracht. Hoe meer luchtkamertjes in het polystyreen, des te beter de demping van de helm. Maar op den duur worden die veerkracht en luchtkamertjes kleiner, waardoor het binnenschuim krimpt. Dan wordt je helm te ruim. Draag je een te ruime helm, dan kan die tijdens het rijden gaan schommelen en draaien op je hoofd. Ga vooral af op je gevoel en zicht. Zit je helm te los, dan heeft het binnenschuim zijn beste tijd gehad en is vervanging van de helm verstandig.

Effect van veroudering

Bros

Ook de harde buitenschaal kan verouderen, maar dat kun je niet direct zien. Polycarbonaat – dat vaak gebruikt wordt voor goedkopere helmen – wordt harder onder invloed van zonlicht. Daardoor wordt het materiaal bros en de helm minder veilig. Een buitenschaal van composiet – denk aan glasvezel, koolstofvezel (carbonfiber) en aramidevezel (kevlar) – is in de basis veiliger en lichter. Composietmateriaal veroudert ook minder snel. Maar hoe dan ook: heb je de helm een keer laten vallen, dan is het verstandig om hem te vervangen. Het interne deel van de helm kan namelijk beschadigd zijn. Dan biedt de helm niet de beloofde bescherming.

Benieuwd naar nog meer slimme tips? Bekijk hier de video’s met onze experts aan het woord.

Terug