Motorrijden in elk seizoen?

Hier moet je rekening mee houden

Ben jij een all-season motorrijder? Laat je niet tegenhouden door wat regen? En heeft de winterse kou geen grip op jou? Dan ben je echt een motorliefhebber, maar weet ook dat je met bepaalde zaken rekening moet houden als je elk seizoen op de motor stapt.

Zorg voor jezelf én je motor

Lang leve de techniek! Want dankzij slimme technische ontwikkelingen is motorrijden het hele jaar door aangenamer dan ooit. Motorkleding is tegenwoordig zo goed ontwikkeld dat de kou niet tot je lijf doordringt. Wel zo prettig als je met temperaturen rond het vriespunt op de motor stapt. Elektrisch verwarmbare motorpakken, laarzen, handschoenen en zelfs helmverwarming, het bestaat tegenwoordig allemaal. Het is daarmee veel eenvoudiger om goed voor jezelf te zorgen als het buiten koud is. Maar ook je motor verdient extra aandacht als je elk seizoen de weg op gaat.

Pekelwater, help!

Pekelwater, help!

Vooral in de winter is extra zorg voor je motor belangrijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je motorfiets optimaal beschermd is tegen pekel of nog erger: pekelwater (help!). Motoren zijn daar extra gevoelig voor, omdat technische componenten veel meer blootliggen dan in een auto. Pekel vreet in op chroom, activeert roest en verhoogt de slijtage van componenten. Je motor wordt er kort gezegd niet vrolijk van, je remmen in het bijzonder. Die kunnen gaan aanlopen, waardoor je remblokken harder slijten. Spijtig genoeg kun je remmen haast niet beschermen. Controleer ze dus regelmatig.

Lees ook: Dennis en zijn motor zijn onafscheidelijk: ’Zolang ik motor kan rijden, zal ik het doen’.

Niet wassen in de winter

Met pekelbeschermers – bijvoorbeeld superwax of speciale vetten, die lange tijd blijven zitten – bescherm je diverse componenten tegen pekel(water). Breng de vetten alleen aan op componenten die niet te warm worden door de krachtbron. Remmen en banden behandel je uiteraard ook niet. Belangrijk: was je motor niet gedurende de winter. Voor het oog misschien verschrikkelijk, maar na de winter was je het spul er weer af en dan blinkt je motorfiets weer als vanouds. Was je motor overigens niet met warm water. Zout lost op in warm water. Koud water gebruiken dus.

Ketting en banden, belangrijk!

Ketting en banden, belangrijk!

Het hele jaar door is het belangrijk om je ketting goed in te vetten, dat bevordert de levensduur. Er bestaan systemen die automatisch een drupje olie of vet op je ketting sprenkelen. Tip: vet je ketting na elke rit in. Je ketting is dan nog warm waardoor het vet goed overal tussen kruipt. Kijk ook goed naar andere onderdelen. De banden bijvoorbeeld: zit er nog voldoende profiel op? Een minimum van 1,5 mm is aangeraden als je in de winter op de motor stapt. Bespaar vooral niet op banden, want ze vormen het enige contactpunt met de weg. Met een groter profiel is de afwatering van een band aanzienlijk beter en dat resulteert weer in meer grip.

Check ook of je motorhelm nog veilig is, lees hier waar je op moet letten.

Andere handige tips

  • Valbeugels: op een gladde ondergrond is de kans op vallen groter, installeer daarom valbeugels. Sowieso zijn valbeugels of gelijksoortige oplossingen het hele jaar door een aanrader, want je bespaart een hoop geld als je valt.
  • Preventief slotontdooier in tankslot: slotontdooier is waterafstotend. Als het vriest en er zit vocht in het tankslot, dan gaat de tank niet meer open. Preventief slotontdooier aanbrengen is dus een aanrader.
  • Verlichting: tijdens de donkere winterse dagen is goed opvallen erg belangrijk. Controleer daarom met regelmaat je verlichting, ook het achterlicht. Denk ook eens aan het installeren van LED-verlichting voor een grotere lichtopbrengst. Controleer ook of je verlichting wel goed afgesteld staat, zodat je niet beperkt zicht hebt of juist iemand verblind.
  • Binnen parkeren: parkeer je motor indien mogelijk binnen, waar het warmer is dan buiten. Dat is beter voor de accu.
  • Controleer je olie en koelvloeistof: regelmatig je olie en koelvloeistof controleren is belangrijk om de levensduur van de krachtbron te vergroten. Er bestaat ook winterklare koelvloeistof.
  • Kabelhendels: kabelhendels zijn gevoelig voor corrosie. Ze af en toe uit elkaar halen en invetten is dus verstandig. Kun je dat zelf niet, laat de dealer dat dan doen.

Pas je rijstijl aan

Ook is het belangrijk dat je je rijstijl aanpast aan de omstandigheden. Op nat wegdek liggen de gripmarges anders dan op droog asfalt. En als het koud is, dan wordt het rubber van de banden wat harder. Ook daarmee moet je rekening houden. Houd ook extra afstand tot voorliggers als het koud is, want je remweg kan door een gladde ondergrond langer zijn. Rijd kortom defensief, ken je eigen grenzen, maar ook die van de motor. En vergeet niet om te genieten, want motorrijden blijft gewoon ontzettend leuk om te doen, elke maand van het jaar.

Tip: volg een voortgezette motortraining en leer handelen in onverwachte situaties.

Terug