Is er een APK-keuring voor motoren of komt die?

De discussie of er een APK-plicht moet komen voor motoren is al jarenlang gaande. Motorfietsen met Nederlands kenteken hebben vooralsnog geen APK-keuring nodig om de weg op te mogen. Moeten motoren een periodieke keuring krijgen, zoals dat ook bij auto’s is?

Motor onderhoud

Een motor goed onderhouden is van essentieel belang. Er zijn vrij weinig motorrijders die de staat van hun motorfiets niet kennen. Dat komt omdat de gevolgen van achterstallig onderhoud veel groter kunnen zijn op een motor dan in een auto, omdat gewoonweg de marges kleiner zijn. Vanaf het moment dat je begint met de opleiding om het motorrijbewijs te halen wordt dat direct aangeleerd, evenals het feit dat je als motorrijder een kwetsbare verkeersdeelnemer bent, zelfs op een motor in topconditie. Waarom jezelf dan nog kwetsbaarder maken dan je al bent op een matig onderhouden motor? Is een APK-keuring dan nog wel nodig?

Komt er een APK voor motorfietsen?

Als het aan het Europees Parlement ligt wel. Recentelijk heeft het parlement wederom een oproep gedaan om een EU-brede APK-verplichting in te stellen. Volgens de EU draagt dit bij aan de verkeersveiligheid van motorrijders als kwetsbare verkeersdeelnemers. Of de periodieke keuring voor motorfietsen daadwerkelijk zijn intrede zal doen in de nabije toekomst is nog maar de vraag. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 0,3% van alle ongelukken met motoren te wijten valt aan een technisch mankement. Veel vaker is menselijk gedrag de oorzaak van een ongeluk. Het doel van een Europese APK-plicht – het verbeteren van de verkeersveiligheid – wordt dan ook eerder bereikt door andere maatregelen, zoals financiering voor rijopleidingen.

Motor keuren

Er zijn situaties waarin een motor toch gekeurd moet worden. Bijvoorbeeld bij het invoeren van een motorfiets uit het buitenland. In die situatie moet je met de motor langs de RDW. De RDW keurt dan jouw motor om te kijken of deze voldoet aan de Nederlandse normen wat betreft veiligheid. Is je motor goedgekeurd, ontvang je een Nederlands kenteken. Een andere situatie wanneer je naar de RDW moet, is wanneer de politie geconstateerd heeft dat je motorfiets niet in orde is. Dat krijg je een zogenaamde WOK-melding. Dat kan door bijvoorbeeld niet goedgekeurde verlichting of een veel te luide uitlaat. Met deze melding mag je de weg niet op. Je zult dan met de originele onderdelen gemonteerd naar de RDW moeten. De RDW keurt de motor of deze weer de weg op mag in Nederland. Ook na flinke schade, zoals bijvoorbeeld een krom frame is vaak een herkeuring van RDW nodig.

Een APK voor motoren

De lidstaten in de EU mogen volgens de huidige EU-wetgeving zelf bepalen of ze een APK instellen voor motoren. Nederland is, samen met Ierland en Finland, één van de weinige landen in de EU die gekozen heeft om niet een motor APK te keuren.

Waarom heeft Nederland geen APK voor motorfietsen?

De huidige EU-wetgeving biedt lidstaten dus de ruimte om zelf te bepalen of het APK-plicht instelt in eigen land. Wel moet een land dat geen APK-plicht voor motoren heeft, kunnen aantonen dat het alternatieve maatregelen treft om de verkeersveiligheid te bevorderen. Met andere woorden betekent het dus dat de Nederlandse overheid vindt dat er andere maatregelen zijn die meer invloed hebben op de verkeersveiligheid dan een APK-plicht voor motoren. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de verschillende leeftijdscategorieën voor het halen van het rijbewijs, motorvriendelijke vangrails en technische eisen voor een motorfiets, zoals minimale profieldiepte en eisen rondom de verlichting.

Nog meer inspiratie ...

Voortgezette motoropleiding. Leer nog beter motorrijden

Ga een dagje op voortgezette motoropleiding en leer hoe je nog beter en veiliger kan motorrijden. Dat is ...

BRAVOK: Technische controle van je motorfiets

Wie met regelmaat op de motor stapt, doet er verstandig aan om zijn machine op diverse punten na ...

Je mobiele telefoon op de motor: ideaal voor navigatie

Afleiding in het verkeer door je mobiele telefoon op de motor te gebruiken, is het laatste wat je ...