Geluidsoverlast en het voorkomen daarvan

Geniet er vooral zelf van

Het geluid van de motorfiets is een van de redenen om motor te gaan rijden. Het temmen van grommende tweecilinders, brullende driecilinders en hoogtoerig krijsende viercilinders geeft een ware kick. Toch kan dat geluid ook hinderlijk zijn voor omstanders. Bovendien gelden er wettelijke restricties. Zo beperk of voorkom je de ‘geluidsoverlast’.

Aantal dB’s

Aantal dB’s

Een motorfiets mag de straat niet op zonder goedgekeurde uitlaat. Het standaard uitlaatsysteem voldoet aan alle wettelijke eisen, produceert niet al te veel decibels en is in principe perfect afgestemd op de krachtbron van jouw motorfiets. Hoeveel geluid een motorfiets mag maken, is afhankelijk van de motorinhoud. Voor een motorfiets met 351 tot 500 cc krachtbron is dat maximaal 97 dB. Voor motoren met een motorinhoud groter dan 1.000 cc, is dat 106 dB. Via de kentekencheck van de RDW kun je na het invullen van je kenteken precies zien hoeveel geluid je motorfiets mag maken, zowel stationair als rijdend. Het staat ook vermeld op het VIN-plaatje dat op de motorfiets is bevestigd. Dat plaatje vind je meestal op het balhoofd. VIN staat voor Vehicle Identification Number.

Ferrari

Omdat geluid ook bijdraagt aan de kick, zijn sommige motoren uitgerust met een sportief klinkend uitlaatsysteem. Ook dat moet overigens voldoen aan de wettelijke eisen. Met zo’n uitlaat klinkt de motor echter net even wat krachtiger, vooral als je gas geeft. En juist bij dat hardere uitlaatgeluid kan het probleem met omstanders ontstaan. Die ervaren dan meer geluidsoverlast.

Simpele oplossing

De oplossing is simpel: realiseer goed waar je rijdt en wanneer je dat doet. Is het midden in de nacht? Dan liggen de meeste mensen al te slapen. Die willen dan liever niet gestoord worden door een krachtbron die richting de 10.000 toeren per minuut accelereert. Ga je rijden op een toeristische route met veel fietsers en wandelaars, pas je rijgedrag dan aan. Het geluidsoverlastprobleem zit hem niet zozeer in het feit dat een motor geluid maakt, maar dat sommige motorrijders op ongepaste momenten flink gasgeven. En dan ontstaat ergernis.

De terrassen zitten vol

De terrassen zitten vol

Nog een voorbeeld: het is zonnig weer, de terrassen zijn – in een ideale wereld - gevuld en je bent op pad met een groepje motorrijders. Na een bakje koffie is het weer tijd om te vertrekken. Start je motorfiets pas wanneer je daadwerkelijk vertrekt. Het heeft geen enkele zin om je machine al een paar minuten voor vertrek te starten en al een paar keer het toerental te verhogen. Pas starten als je wegrijdt dus. Het is ook verstandig om dit te doen, want bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken. Je kunt er zelfs een boete voor krijgen.

Handige tip

Natuurlijk mag je genieten van je motorfiets, dat is in de eerste plaats ook waarvoor je de machine hebt gekocht. Maar houd ook rekening met omstanders. Passeer je bijvoorbeeld een aantal ruiters, pas het tempo dan aan en knijp tijdens het passeren even je koppeling in. Zo voorkom je een eventuele schrikreactie van de paarden. Uiteindelijk maken we allemaal gebruik van dezelfde paden en wegen. Het is in die zin een kleine moeite om rekening met elkaar te houden.

Terug