BRAVOK: Technische controle van je motorfiets

Essentiële controlepunten van je motorfiets

Wie met regelmaat op de motor stapt, doet er verstandig aan om zijn machine op diverse punten na te lopen. Daar hebben de rijschoolhouders een handig geheugensteuntje voor bedacht: BRAVOK. Dit houdt de afkorting in.

Controlepunten

Eigen verantwoording

BRAVOK helpt om je motorfiets op één of meerdere punten te controleren, het liefst doe je dat voor vertrek. BRAVOK moet helpen om je veilig te laten deelnemen aan het verkeer, zonder dat je voor (technische) verrassingen komt te staan. Maar wat betekent BRAVOK nu eigenlijk? Dat leggen we even uit:
B: banden en brandstof
R: remmen
A: accu
V: verlichting en vering
O: olie
K: ketting en koeling

B: banden en brandstof

Elk component heeft zijn eigen controlepunten. Laten we beginnen bij de B van banden en brandstof. Het is belangrijk dat de banden niet uitgedroogd zijn. Dat kun je zien aan haarscheurtjes. Ook moet er genoeg lucht in de banden zitten. Een te zachte band stuurt niet lekker en de slijtage is groter. Voor de voorband is een druk van gemiddeld 2,5 bar in de regel goed en achter is dat 2,9 bar. Check voor de juiste bandenspanning vooral het boekje van je motorfiets.

Ook moet het loopvlak voldoende profiel hebben. Voor een motorfiets geldt een wettelijk minimum van 1 mm. Nog een paar tips: controleer je banden op spijkers, schroeven en glas en kijk met regelmaat of het ventieldopje nog aanwezig is. Deze houdt het ventiel roestvrij en voorkomt dat vocht en vuil kunnen binnendringen. De B staat ook voor brandstof. Controleer of er nog voldoende in de tank zit. Zeker als je motor geen waarschuwingslampje heeft voor een laag brandstofniveau.

R: remmen

Het is belangrijk dat de remmen van je motorfiets optimaal werken. Controleer voorafgaand aan elke rit of er vet of olie op de schijven zit. Zo ja, haal dit dan direct weg, bijvoorbeeld met keukenpapier. Nog beter is remreiniger. Controleer ook de niveaus in de remvloeistofreservoirs van de voorrem en achterrem. Geen zorgen als je een luchtbel ziet, dat mag. Maar de vloeistof mag niet onder het minimumniveau want dan bestaat de kans dat er lucht in de leidingen komt. De remleidingen controleer je even mee, die moeten geen beschadigingen vertonen. Controleer regelmatig de remschijven. Is de slijtage gelijkmatig? Zitten er geen scheuren in? En zijn de remblokken nog dik genoeg? Als je na het starten het ABS-lampje ziet oplichten en dit gaat uit na een snelheid van ongeveer 10 km/u, dan weet je ook dat dit antiblokkeersysteem actief is.

A: accu

A: accu

Moderne motorfietsen hebben een haast onderhoudsvrije accu, maar het is wel belangrijk om dit onderdeel regelmatig te controleren. Zijn de accupolen nog mooi schoon? Het kan voorkomen dat accupolen oxideren, er ontstaat dan zogeheten bloemkoolvorming. Oxidatie kan voorkomen worden door de polen van de accu in te vetten met zuurvrije vaseline.

V: vering en verlichting

Vering zorgt voor comfort, maar draagt ook bij aan de veiligheid op de weg. Regelmatige controle van de vering is dus belangrijk. De veerelementen moeten allereerst schoon zijn en geen lekkages vertonen. Je kunt dit eenvoudig controleren bij de voorvork. Druk de motor in de vering en laat hem terug omhoogkomen. Zie je olie rondom de oliekeringen, dan is er sprake van een lekkage. Controleer de voorvork en achtervering ook op roestvorming. Een beetje mag, maar overtollig roest heb je liever niet. In sommige gevallen is de achtervering ook instelbaar. Wie vaker met bagage of een passagier rijdt, kan de achtervering beter wat stugger afstellen. Kijk in het instructieboekje van je motorfiets voor meer informatie.

De V is er ook voor de verlichting. Die moet logischerwijs goed functioneren. Loop alle verlichting even na. Richtingaanwijzers, koplamp en natuurlijk het achterlicht en remlicht. Laatstgenoemde moet zowel werken met de rem op het stuur als via de voetrem.

O: olie

Zonder olie komt je motorfiets nergens. Het is het bloed van je machine en daar moet je dus goed voor zorgen. Is de olie nog op niveau? De vuldop is bij een motorfiets in de regel de peilstok. Sommige motorfietsen hebben een kijkglaasje onder in het blok. De motor moet overigens recht staan om het oliepeil goed te kunnen controleren. Het beste moment om het oliepeil te controleren is als de motor nog koud is, alle olie zit dan onder in het carter. Met een warme motor kan ook, alleen wacht dan even vijf minuten tot alle olie weer in het carter is gelopen. Is de olie erg donker van kleur, dan kun je de olie beter even verversen.

K: ketting en koeling

Zonder ketting geen plezier, want de ketting drijft bij de meeste motorfietsen het achterwiel aan. De speling van de ketting moet 2 tot ongeveer 3 centimeter zijn. Je kunt dit opmeten aan de onderkant in het midden tussen het tandwiel voor- en achter. Voelen de tandwielen wat scherp aan, dan vervang je de ketting en de tandwielen. De kettingspanning controleer je idealiter elke 500 kilometer. Dat geeft je ook een mooi moment om de ketting even te smeren. Wie dit met regelmaat doet, heeft langer plezier van zijn ketting.

De K staat in dit geval ook voor koeling. We doelen in dit geval op de koelvloeistof. Die moet op peil zijn. Het expansievat is altijd goed bereikbaar bij een motorfiets en geeft het koelvloeistofniveau aan. Controleer het koelvloeistofpeil alleen als de motor koud is, want de vloeistof zet uit als deze warm wordt. Het is dus niet erg als het peil net onder het minimum staat, want tijdens het rijden zet de vloeistof uit. Een goed functionerende radiator is ook belangrijk. Maak die dus met regelmaat schoon en controleer hem op beschadigingen, bijvoorbeeld veroorzaakt door steenslag. Maak de radiator bij voorkeur via de achterkant schoon met zacht stromend water, want zo loopt het vuil er aan de voorkant weer uit. Wees voorzichtig met de lamellen.

BRAVOK is een feit

En zie daar: BRAVOK. Je weet nu waar alle letters voor staan. En je weet ook dat je als motorrijder met regelmaat je machine moet controleren op technische componenten. Wie dit doet, komt niet voor verrassingen te staan. Een in goede conditie verkerende motorfiets resulteert onder de streep alleen maar in meer rijplezier en veel veilige kilometers.

Terug